tirsdag den 29. januar 2008

Carsten Jessen og de gode læringsmiljøer

Carsten Jessen kom også med en række gode råd til, hvordan man skaber et godt læringsmiljø

  • Deling af viden er vigtigt (legitimt at aflure, kopierer og efterligne)
  • De besidder viden (der skal være noget at "stjæle")
  • Begrænset individuel konkurence (fælles mål og opgaver)
  • Accept af forskellig og hirakier (legitimt at kunne mere end andre og at lære frasig)
  • Der skal være en eksisterende prsksis (man lære ved at iagttage deandre)
  • Personer som mestre faget på forskellige nineauer (rollemodeller)
  • Læringsveje for nybegyndere( tilladt at være del af noget uden at være meget med, men bare at iagttage)

Carsten Jessen og viden eller hvordan man lærer i netgenerationen.

Carsten Jessen talte om at viden og læring har skiftet karakter.

Viden er fra at være bundet til skrift og bøger blevet mere snakkende.
Hvor viden før var monologisk og kom fra de lærte, er den blevet mere dialogisk og kommer fra os alle. Her kan web 2.0 ses som dialogens sejr over produktionsviden.

Der er kommet nye formidlingsformer. Den ny teknologi har medført nye samtaleformer og vidensformer. Idealet er blevet den personlig og autentiske dialog.

Viden ses heller ikke længere som neutral.

Den nye viden og læringsform har dog ikke afskaffet nødvendigheden af formidling og eksperter. Men de har fået nye roller.

I den forbindelse er det vigtigt at huske at viden og formidling ikke længer et bundet til et bestem medie, sted, tidspunkt eller til bestemte personer.

Der er også forskelle i hvorfor man tilegner sig viden. Før i tiden var man interesseret i formel læring. Her så man læring som et mål.
I dag er man mere interesseret i uformel læring, hvor læring er et middel til deltagelse og man stiller spørgsmålet: "Hvad skal jeg bruge det til?"

Carsten Jessen og kampen mellem generationerne.


Carsten Jessen talte også specifikt om lærer og elev kulturer, men mange karakteristika vil man også kunne genfinde i den "almindelige" voksen- og ungdomskultur.


De store forskelle i kulturerne giver sammenstød. Men de har også betydning for hvordan, bibliotekerne bør indrette sig , hvis de vil have fat i ungerne.


lærer (Voksenkultur)


  • optaget af sekvenser og linearitet i adfærd og opgaver (en ting af gangen)

  • teknologi knyttet til enkelte og adskilte opgaver

Elev (ungdomskultur)



  • relationsorienteret (forholder sig meget til hinanden)

  • flere opgaver og relationer på en gang

  • mulit-lineær arbejdsform

  • formet af projektarbejdsform kombineret med ny teknologi

  • dyrker metasociale aktiviteter netbrugen generere sociale og metasociale aktiviteter

  • parallel brug af flere medier i kommunikation, De overvåger kommunikation og kommentere i forholdtil hinanden

  • skifter mellem deltagelse og iagttagelse

Man kan se både positivt og negativ på de unges adfærd

Snakkende/ urolige

Diskuterende / respektløse

Multi-sociale/ Kontaktsøgende

Individualister/ egoister

Web 2.0 kører ikke af sig selv. Mange on-line spil har lavet "brugere" der fungere som rollemodeller, som både styre adfærd og sætter tiltag i gang

Carsten Jessen og netgenratioen

Carsten Jessen startede sit oplæg med at ridse det, som kendetegner unges brug af medierne, op. Han understregede, at ikke alle unge lever op til billdet.

I vores samfund er det et krav, at børn har en mening og at de kan ytre sig.
Vi voksne forventer de deltager, men kræver at deres deltagelse foregår på en bestem måde og oftest på vores præmisser Det føre ofte til konfrontationer når de unge ikke kan eller vil leve op til vores krav.

Jessen talte om net-generationen.
De er kendetegnet ved:
  • Deltagelse fra for at være tilskuer: De vil ikke bare modtage men selv på scenen og høres. (web 2.0)
  • De skifter nemt mellem kommunikationsformer og går efter dialog. (Såvi skal tale med dem og ikke til dem)
  • De er vant til at tage stilling til mange forskellige meninger
  • De er mere selvbeviste
  • De forholder sig kritisk og reflekterende til viden (af og til på hensigtsmæssige måder)
  • Deres identitet og subkultur er præget af det globale.

En dejlig dag med Olivia

I går var jeg på Olivia seminar. Det var en rigtig god dag, men spændende og inspirende oplæg og bedst af alt: Olivia vandt BØFA-prisen. :)

Nå men oplæggende var nok mest interssant hvis man selv er en Olivia.
Og dog for Olivia har oprettet et svarforrum på sin side. Her kan børnene selv besvare spørgsmål fra hinanden. Dem som laver de bedste svar bliver inviteret ind og være ekspertpanel på spørg Olivia. Så er det dem som er på chatten den dag.

Svarforrummet har været en overvældende succes og det første ekspertpanel er allerede udvalgt.

I den anledning holdt Carsen Jessen fra Syddansk Universitet et inspirende oplæg om svarforrummet.

Han kom ind på netgeneratioen og web 2.0. Mange at hans pointer synes jeg var værd at overveje, når vi nu selv så småt bevæger os ind på web 2.0.

mandag den 21. januar 2008

Widget

Jeg forsøgt at lægge min video ind med en widget. Men nej , man kan kun ligge ind fra youtube eller google. Så min pod på vodpot er ubrugeligt i forhold til min blog. SUK.

Jeg kan faktisk heller ikke se pointen i dette videohalløj. Det er da sikkert sjovt nok, men ærligt talt behøver jeg ikke ligge sjove videoer på min blog.
Hvis jeg finde noget jeg synes folk skal se, så sender jeg nok højst sansynligt en mail, med linket.

Nå er nok bare sur over det ikke lykkes for mig. Laver en widget med youtube, så har jeg da prøvet det.

Over and out

Jeg prøver nu at lege med videoer.

Så når jeg et nyt problem. Jeg har registeret mig, men kontoener meget lang tid om at åbne.
På denne måde, har jeg brugt en time, uden rent faktisk at lave noget.

Nå men endelig var der hul igennem. Jeg søgte på Library og fandt en Mr. Bean video. Tænkte den var sjov, så den lagde jeg på.

Prøver nu at lave en Widget. Spændene udfordring.

HADER billedemanipulation

Efter lang tid fik jeg endelig plakat funktionen til at virke. Mine billeder var for lille, men jeg gik på med krum hals.

Jeg tænkte, at jeg kunne lave en plakat med det samme billede mange gange. Det første i almindelig størrelse, hvor billede var skarpt og så forstørrede det mere og mere.
Så kunne man se hvor uskarpt det blev efterhånden.

Genialt tænkte jeg og også lidt kunstnerisk Men ak. Man skal ikke være for alternativ.

Da jeg forsøgte at gemmen fik jeg fik en sur besked om at billederne var uskarpe til print !!!

Opgiver nu officielt, men heldigvis har jeg jo leget på 23, hvor jeg fik et sjovt billede ud af det.

Billedgenrator


Nå så nåede jeg til billedmanipulation. hummm Jeg ved ikke helt, om jeg synes det er sjovt.
Jeg gik på LetterJames og lavede dette fine æg.
Man kan angiveligt også prøve lave en plakat gratis. Men hver gang jeg prøver kommer jeg til en side hvor det koster penge. HUMF!
Nå endelig fik jeg det til at virke gratis. Man skal simpelthen tilmelde sig tjensten. Jeg huskede dog at fravælge deres nyhedsbrev.
Jeg forsøger at lave en plakat med mit fine æg. Men det tager ca. 4 milioner år at oploade billedet
Øv Billedet er for lille, SUK jeg orker ikke prøve igen.