tirsdag den 29. april 2008

23 ting er færdig eller hvad??

Så skulle jeg gerne være nået igennem 23 ting. Jeg synes det har været ret sjovt. Men jeg ville ønske vi havde fulgtes lidt mere ad. På den måde havde vi kunnet hjælpe hinanden mere.

Jeg er glad for, jeg deltog i det mini-kursus, Janus lavede i starten af forløbet. Det var rettet mod lærerne, men vi gennemgik nogle af de første ting i 23 ting. Det var en stor hjælp til at komme igang.

Jeg har været meget glad for min blog og min google-konto. Jeg bruger min rss-reader MEGET og er også blevet glad for google-documents. Faktisk er jeg også begyndt at bruge dem privat.

Messenger som jeg ellers bruger privat, fik jeg aldrig rigtigt til at fungere på min arbejdsmaskine. Det er lidt ærgeligt for det kunne være en god hjælp, når jeg har Spørg Olivia.

Jeg er glad for min personlige startside og jeg synes det har været sjovt både at lave lydfiler og video. Det er bestemt også noget, jeg regner med at bruge i fremtiden. Især i forbindelse med ordblinde projektet.

Musik og radioer på nettet samt billedegeneratorer fangede mig ikke rigtigt. Men jeg synes, det er smart med sider som Flickr. Personligt tror jeg bare, jeg foretrækker mine billeder på en cd-rom :)

Jeg har lært en masse og fundet nogle virkelige brugbare netressourcer.

Jeg har undervejs været frustreret over de opgaver, som man ikke kan lave på sin egen maskine, fordi vi ikke selv kan downloade programmer. Jeg ved godt, de er lagt ind på maskinerne i frokoststuden. Men en del af læringsforløbet for mig er også at downloade programmerne.

Jeg kunne også godt have brugt mere aktiv hjælp nogle gange. Eksperterne har ikke altid været nemme at få fat på. Måske kunne man have "Spørgetime" hvor eksperterne stod til rådighed nede bag frokoststuen?
Hvis det var for meget de stod der hver uge, kunne man forestille at folk mailede til dem og de så samlede spørgsmål sammen.

Jeg synes bestemt, vi skal fortsætte med 23 ting. Det er rart at vide noget om de muligheder, der findes på nettet. Jeg har som sagt ikke været bidt af dem alle, men det er rart at vide de er der og have snuset lidt til dem.
På den måde kan man nemmere hjælpe lånerne.

MP3

Jeg har også nået at lægge en enkelt sang ind på min MP3 afspiller.
Lone Hansen og Jens fortalte, at man ikke behøver installerer softwaren til afspilleren. Men kan bruge media palyer. Så det gjorde jeg.

Jeg tog pænt og lovlydigt en af mine egne cd'er med hjemmefra og kopierede en enkelt sang. Den lagde jeg så ned på afspilleren. Derefter slettede jeg selvfølgelig sangen på computeren.

Det var sjovt at prøve. :)

Odeo studio

Hvis nogle er intersseret i at lytte til lydfiler på min podcast kan I finde dem her:
My Odeo Podcast

Odeo studeo

Så er jeg atter i gang. Efter mange problemer fik jeg endelig Odeo Studeo til at virke og så blev det jo helt sjovt.



Men det er et problem at mikrofonen sidder i høretelefonerne. For man bliver ret distraheret af at høre sin egen stemme.



Jeg valgte at tage hørebøfferne af og så tale ind i mikrofonen, så gik det MEGET bedre :)


Jeg fandt ud af hvordan jeg skulle lægge en lydfil ind på bloggen. Så har er underholding fra Flemming og jeg :)
powered by ODEO

mandag den 28. april 2008

Ordio Studio

Så har jeg oprettet mig som bruger på Odiostudio. Men desværre kan min media player ikke afspille den lydfil, jeg lavede i vores fine studie.

Jeg har prøvet medieplayeren nede bag frokost-stuen. Der går det fint, men desværre er der møde derned nu.

Så i morgen, når jeg møder vil jeg smutte ned og lege lidt.

Det vil da være sjovt at få en lydfil lagt på :)

torsdag den 24. april 2008

video på Yuotube.

Så har jeg endeligt fået lagt en video på youtube. Det er den smukke udsigt fra 5 sal.





Jeg har også set Lisbeths video. Det er hendes meget sultne kat. Stakkels kræ, i stedet for at filme den burde hun fodre den !!!

video for viderekommene

Så har jeg fået lavet en lille video. Faktisk har jeg optaget flere. En af mit skrivebord (med alt rodet) et af lagerrummet på 5 (med alt rodet) og så en af udsigten fra balkongen på 5. Jeg tror jeg vil bruge den sidste.
Det er jo en smuk udsigt og så kan jeg da ikke chokere nogle med rodet :)

Nu skal jeg bare finde ud af hvordan jeg oploader videoen. :)

I kan se et rodet skrivebord

mandag den 21. april 2008

video del 3

Jeg har nu oprettet mig som bruger på Youtube og har store planer om en stort opsat film om Fredericia bibliotek. Eller måske bare en kort videosekvens. Men det må blive i morgen.

I dag surfer jeg lige lidt rundt og snuser til mulighederne.

Jeg søgte lidt mere på videoer om 23ting og fandt en fra Randers. Her viser de hvordan man aflevere bøger. Måske jeg skulle filme, hvordan man udlåner???
Jeg glæder mig til at prøve mig lidt frem :)

video del 2

Jeg havde en mindre krise i mit videohalløj. Jeg har før lagt en video ind på min blog og det var supernemt. MEN jeg kunne ikke huske hvordan, fluks fandt jeg indlægge og ØV her stod bare at man skulle følge den pædagogiske forklaring på Zenias blog.

Jeg hastede videre til zenias blog kun for at opdage, hun havde lavet det hele om :( Men efter lidt søgen fandt jeg instruktionen.

Det gider jeg ikke igen så her er den. GROFT hugget fra zenias blog

Hvordan man ligger Youtube-video på blogger 13. november 2007


1. Gå på Youtube og søg efter en video.

2. Når du har fundet en video, skal du rette opmærksomheden på højre side af skærmen, grå kasse: EMBED - herunder ser du et langt link. Dette kopierer du. Det er vigtigt, at du får det hele med! (tip: klik to gange hurtigt efter hinanden på linket, hvilket markerer alt)

3. Opret nyt indlæg.

4. Gå i fanebladet REDIGER HTML - her indsætter du det lange link du kopierede fra Youtube.

5. Du kan godt skrive tekst ovenover eller efter din html, men det er vigtigt, at du IKKE skifter faneblad undervejs. Du kan heller IKKE gemme dit indlæg for at se det før du udgiver.

6. Udgiv og hopla:

Mon man skulle lave det som en video?? :)

Video

Så gælder det video. Jeg er gået på youtube fordi jeg kender siden i forvejen. Jeg søgte på 23ting . Så kunne jeg jo se om der er kommet noget sjovt. Jeg fandt en video af en kat som spiser.

podcasting

Så fik jeg endelig tid til lidt 23 ting. Jeg er nået til podcasting og synes det lyder spændende og meget brugbart.

Jeg har valgt at abonnere via. Google reader. Så må vi se hvordan det går.
Jeg valgte Guld fra arkivet på DR og har nu hørt Churchill fortælle om jerntæppet. ;) Ret sjovt.

Jeg ville gerne have prøvet at downloade til min I-pod, men det kræver administratorrettigheder og det har jeg ikke :(

Digitale indfødte og fremtidens digitale brugere del 10

Krop på ARTO
Der er tit udfordrende billeder i gallerierne. Men for de unge er det ikke så meget et spørgsmål om sex. Det er for at blive set og bekræftet.

Billederen må gerne være udfordrende men hvis de er pornografiske reagere de andre brugere negativt og skriver i kommentarfeltet.

Det er overvejende positive kommentarer unge skriver. Pigerne er smukke mens drengene er lækre. Det positive kan skyldes at man oftest skriver i vennernes profiler.

Kærlighed på ARTO
  • De store følelser er i centrum
  • De er gode til at udtrykke sig
  • De er gode til at rose hinanden
  • De skriver og designer hinandens profiltekster og bliver medkonstruktører af hinandens identitet
  • Giver de unge selvtillid og identitet
  • De bliver bekræftet
  • Finder venner via hinanden (networking) Man kan tale om et trust network, hvor man anbefaler venner til hinanden.

Venskab på ARTO
  • ARTO er en social base - man har oversigt over venner
  • venner defineres MEGET bredtMan kan ligefrem tale om vellidt vs vennerjæger
  • man har både nære og løse venskaber
  • kan skabe nye venskaber
  • venskaberen bekræftes via gæstebøger mm.
  • Det er svært at være væk fra ARTO
Mange unge mener, at ARTO næsten er deres liv. Ofte falder brugen når de starter på en ungdomsuddannelse. De begynder så ofte at bruge Messenger. De unge kalder det "at få et liv"

Betydningen af sociale netværk
  • Sociale netværk hjælper unge med at være unge ( De hjælper i konstruktionen af identitet)
  • De bruger dem til det, som i forvejen er vigtigt for dem
  • Det er en mulighed for at følge med i og vedligeholde venskaber
  • En forlængelse af hverdagen
  • De har brug for offentlige og private rum som IKKE kontrolleres. Man kan sige at sociale mødesteder som ARTO bliver deres offentlige rum mens Messenger er det private.

Jeg vil slutte af med at reklamere for min ARTO-profil. Jeg hedder bibliotekarlone. og jeg glæder mig til at få nogle kommentarer. HUSK at gøre som de unge og vær positive :)

Digitale indfødte og fremtidens digitale brugere den 9

ARTO kan indeles i fire overordene kategorier:
  1. Sociale og kontaktskabende funktioner (gæstebog, chat, debat mm.)
  2. Personlige og profilerende funktioner (profil, billedgalleri, blogs mm.)
  3. information og underholdning (spil, vitser, videoer, artikler)
  4. support og praktiske oplysninger( retningslinjer, sikkerhed, forældreinfo mm)
Gæstebogen er den mest brugte funktion og den bruges som kommunikationsmiddel a la. mobilen.

Billedgalleriet er sat op til alder. DVS man får billeder af brugere på ens egen alder.

De fleste er på ARTO en time eller mere om dagen. MEN ikke i træk. Man går til og fra. Formålet med at gå på ARTO er at skrive med vennerne.

Der ER problemer med mobning og andet, men det er ikke så udbredt som mange tror pga medierne og ofte udspringer det af episoder i "Det virkelige liv"

Oprigtighed på ARTO
  • De unge har fokus på at være sig selv og så ægte som muligt. Billeder er af dem selv.
  • De skelner ikke mellem offline og online. De er den samme hele tiden
  • Der er stor modstand mod fakere (falske profiler) og de unge er ret gode til at spotte dem.
  • Kernebrugeren vil holde siden ren for fakere
  • vil have orden på siden
Fakere
Nogle er nemme at spotte, mens andre er svære. Nogle fakere ER pædofile men rigtigt mange oprettes som en art telefonfis.

Fakere får mange negative kommentarer i deres gæstebog. Deres fejl bliver påpeget og der skældes ud over man ødelægger det for andre.
Ofte bliver de anmeldt og blokeret af de andre brugere.

Så de unge er opmærksomme på farer på ARTO og sørger for at beskytte sig.


Digitale indfødte og fremtidens digitale brugere den 8

Underviseren havde forsket i ARTO og hun fortalte nogle generelle ting om siden. Det er et netmødested især for unge. Det er anslået at ca. 80 % af unge mellem 13-17 har en profil og gennemsnitsalderen er 15 år.
Der er ca. 732.590 aktive profiler ligeligt fordelt på drenge og piger.

Antallet af brugere og profiler er IKKE det samme. Nogle har flere profiler.

Profilen er personlig og har en række funktioner:
  • profiltekst
  • gæstebog
  • venneliste
Der er også en række andre muligheder på ARTO
  • debat
  • chat
  • blogs
  • klubber
  • artikler
  • vitser
  • spil
Siden ændre sig løbende ud fra brugernes behov. Man har f. eks oprettet ARTO-Idol: her kan børnene uploade videoer, hvor de synger spiller mm. Så kommentere andre brugere på videoerne. Kommentarerne er oftest søde og opmuntrende.

torsdag den 17. april 2008

Digitale indfødte og fremtidens digitale brugere del 7

Spørgeskemaet undersøgte også brugernes oplevelser på netmødestederne.

Dårlige oplevelser
Der blev spurgt om de havde haft ubehagelige oplevelser uden at definere hvad en ubehagelig oplevelse var. Det kunne børnene så selv beskrive i uddybelse af svaret.

  • 57,1 % har aldrig haft ubehagelige oplevelser
  • 31 % har haft en ubehagelig oplevelse
  • 11,4 % ved ikke om de har oplevet noget ubehageligt.
Det er meget forskelligt, hvad der opfattes som ubehagelige oplevelser. Det kan være chikane, trusler, spam eller seksuelle kommentarer.

Det værste var beskeden "Er du fræk" 70% fra en man ikke kendte. Det er ikke altid pædofile som sender denne besked. Det kan også være jævnalderne som laver "telefonfis"

Børnene ved hvordan sådanne ting skal håndteres. De blokere brugeren og anmelder dem også ofte.

De ser de ubehagelig oplevelser som en del af det at være på nettet.

Gode oplevelser
Der er mange gode oplevelser og de unge kan ikke pege på en ting
  • holde kontakten ved lige med vennerne
  • møde gamle venner og bekendte
  • finde nye venner og kærster
  • få søde beskeder og kommentarer
  • blive bekræftet i at man er på
Den bedste besked er Jeg elsker dig!
Det var i 95 % fra en de kendte og 50% fra bedste ven /veninde

Når de får kærster på nettet er det ofte en de kender i forvejen men ikke tør tale med personligt. Så indledes kontakten på ARTO.

Nye venner er ofte gennem allerede eksisterende venner, så der er sagt god for dem.

Børn er opmærksomme på farer på ARTO og de passer på. De er også opmærksomme på medierne hysteri og er kritiske omkring det.

Digitale indfødt og fremtidens digitale brugere del 6

Marlene Charlotte Larsen fortalte om hendes undersøgelse af børn og unges brug af sociale netmødesteder som ARTO. Den er lavet sammen med medierådet og de foreløbige resultater blev præsenteret på Sikker internetdag 2008.

Undersøgelsen var en online spørgeskema som var lagt på flere netmødesteder og offentlige hjemmesider. Det indholder både kvantative kategorier og åbne spørgsmål om brugen af netmødesteder.

2400 børn og unge har svaret ligeligt fordel på drenge og piger.

I det skemaet var lagt på netmødesteder og andre hjemmesider er det fortrinsvis brugere som har svaret på det.

Undersøgelsen viser at online og offline smelter sammen.
  • Mødestederne bruges til at styrke og vedligeholde allerede eksisterende venskaber. Man kommunikere først og fremmest med dem man i forvejen kender. Nye venner er en sidegevinst.
  • IRL frem for URL
  • Det virtuelle rum er en forlængelse af -IKKE en erstatning for - hverdagen. Det bruges ikke i stedet for at mødes. Det bruges, når man ikke fysisk kan mødes.

digitale indfødte og fremtidens digitale brugere del 5

Der ses meget forskelligt på unges brug af sociale netværk.
  • Nyhedsmedierne jager sensationshistorier og bruger enkeltsager. Her ses netværkene som et slaraffenland for pædofile og mobbecentral. De skaber moralsk panik og glemmer de mange som bruger siderne uden problemer.
  • Forældre og andre bekymrede voksne= de unge bliver associale og hvorfor bruger de ikke bare mail.
  • Brugerne selv= Det er en del af deres hverdag/ næsten hele deres liv
  • Udbyderne vil tjene penge. konstant videreudvikling
  • Fagfolk som kan se mulighederne. De lære at netværke og få vigtigt IT-kompetence og er på forkant med udviklingen.
  • Forskerne som undersøger hvad det betyder. De medkonstruere hinandens identitet.

onsdag den 16. april 2008

Digitale indfødte og fremtidens digitale brugere den 4

Børn og unge bruger meget online sociale netværk som ARTO. Det som kendetegner online sociale netværk er:
  • De har fokus på eksisterende venner fra "virkeligheden"
  • Møder dog også nye venner.
  • De har en profil med brugernavn, log in og profilbilleder. Det giver informationer om brugeren.
  • Man kan linke til hinanden og liste venner og kontakter
  • Man ansøger ofte om venskab.
  • Brugerens sociale netværk kan ses af andre og de kan klikke sig fra profil til profil
  • Man efterlader beskeder og kommentarer i hinandens profiler fx. gæstebogsbeskeder. Disse beskeder er synlige for andre.

Mange unge ændre ofte brugernavn og det afspejler sjældent hvad de hedder i virkeligheden. Det skyldes at de ungen kender hinanden i forvejen IRL og derfor er navne ikke så vigtigte.

De unge genkender i stedet hinanden på e-mail adressen.

Profiler på sociale sider er en afspejling af brugerens egen fremstilling af sig selv og andres holdninger og kommentarer til personen. Nogle får venner til at skrive profilen og andre sætter venners tekst om dem selv ind i profilen.

De online sociale netværk er en ny måde at være sociale sammen. Man er social uden at være sammen. Statusopdateringerne giver en følelse af at være tilstede konstant og giver mulighed for at få et indblik i vennernes liv.

Det bliver en virtuel forlængelse af hverdagen og en del kommunikation kan virke tom og indholdsløs f.eks skriver de ofte "Hvad laver du?" blot for kontaktens skyld.

Digitale indfødte og fremtidens digitale brugere del 3

Identitet er et vigtigt begreb for ungdommen. Men har to teorier om identitet
  1. identitet er noget fast indlejret i personen
  2. identitet er noget flydende socialt konstrueret
I Dag tror man mest på nr. 2 og unge leger med identitet. Her bruger de nettet fx. rollespil.

I modsætning til almindelig opfattelse er børn meget sig selv på nettet. De skelner nemlig ikke mellem offline og online. For dem hænger den fysiske og den virtuelle verden sammen.
Når de er på nettet vil de bekræftes i deres identitet.

Det betyder dog ikke, at de ikke iscenesætter sig selv og karikerer deres identitet. Men den iscenesættelse er stadigt et billede af en virkelig person.

digitale indfødte og fremtidens digitale brugere del 2

Man kan i dag tale om en generationskløft mellem digitale indfødte ( født omkring 1990) og digitale indvandrer (folk født før 1990)
  • digitale indfødte er opvokset med de nye medier og har internettes digitalesprog som modersmål.
  • digitale indvandre skal tillære sig sproget og vil altid have accent
Hvis man gerne vil vide hvad de taler om når de bruger mystiske begreber som HH WOW eller RPG kan man bruge en unge til voksen ordbog Vær opmærksom på at denne er MEGET amerikansk og derfor går vildt op i kontrol.
For unge er venskab meget vigtigt. De bruger det til at finde ud af hvordan det er at være ung og hvordan man er normal.

De vil gerne have mange venner og definere venskab forskelligt fra situation til situation og fra ung til voksen.

Man har i dag mange muligheder for at vedligeholde venskaber messenger, Arto, SMS, e-mail

Man diskuterer om venskabsbegrebet er blevet mere overfladisk i dag eller måske er venskaber tættere?

Børn og unge har mange venner, nogle venskaber er hvad voksne vil betegne som bekendte.

De taler om IRL (in real life) og URL (unreal life) Altså venner i virkeligheden og venner på nettet.

tirsdag den 15. april 2008

Digitale indfødte og fremtidens digitale brugere.

Hvis enkelte af jer ikke har læst indlægget om Wikis kan jeg her afsløre, at jeg var på et super kursus i går.

Underviseren var en ph-d-studerende fra Aalborg universitet som forskede i børn og unges brug af sociale sites. Hun hedder Marlene Charlotte Larsen og har skrevet speciale om unges brug af Arto.

Kurset handlede om de digitale indfødte (børn og unge) og deres brug af sociale netværk. Vi diskuterede især Arto og det var en øjenåbner af dimensioner

Underviseren startede med kort at introducere ungdomsbegrebet og gik så over til at fortælle om børns brug af sociale sites som Arto.

Ungdomsbegrebet er en social konstruktion. Det opstod så småt i 1700 tallet og langt op i 1800 tallet var der mange som ikke havde en ungdom (Sådan er det også i dele af verden i dag)

Men efterhånden blev det opfattet som en livsfase mellem barndom og voksen(dom). Begrebet udvikler sig hele tiden i takt med samfundsændringer.

I dag er ungdommen længere end nogensinde, fordi man tager uddannelse og starter senere med børn og karriere
Desuden bevæger ungdom sig ned i barndommen. Man taler i dag om tweens (8-12)

Man kan se ungdom på forskellig måde
  • fysisk ungdom = pubertet og kropslig ændringer (12-18?)
  • Psykisk ungdom=valg uddannelse identitet (20+?)
  • kulturel ungdom = livsform (40årige?)

Man kan definere sig som ung indenfor alle områder

Det bedste kursus i verden

I går var jeg på et fantastisk kursus. Det handlede om Digitale indfødte og fremtidens digitale brugere.
Underviseren var super og hun fik virkelig rykket på mine fordomme. Et ekstra plus var at vi på kurset fik løst en 23 ting opgave. Nemlig Wikis. Vi oprettede nemlig en wiki som hedder Bibliotekarens rolle Her kan man læse vores bud på problemer og muligheder ved de sociale netværk på nettet.

Jeg har brugt wikien til at skrive lidt om mine erfaringer med ARTO. Det er jo smart at dele den nye viden man får.

Jeg synes dagen var et spændende indblik til børn og unges verden og det gav nogle bud på hvad vi kan gøre i fremtiden.

mandag den 7. april 2008

Wikies

Jeg er kommet til opgaver i wikies. Jeg kender godt konceptet for jeg bruger med stor glæde wikipidia.

I næste uge skal jeg på kursus "Fremtidens digitale brugere" Her skal vi bl.a. lave brainstorm omkring brugen af de sociale medier og børnes og unges brug af biblioteket. I den forbindelse skal vi dokumentere vores ideer og forslag i en wiki.

Det er jo alletideres lejlighed til at få afprøvet konceptet. Jeg synes, nemlig der skal være en mening med en wiki. Derfor tager jeg det roligt og venter med at lave en wiki. Så kan jeg slå to fluer med et smæk. Være på kursus OG lave 23 ting :)