tirsdag den 23. september 2008

netværkskonference for naturfagsformidlere. 2008 del 3


Det andet oplæg var af Jan Sølberg adjunk ved DPU: Det hed Skolekultur vinkel de uformelle læringsmiljøers samspil med skolernes naturfaglige kulturer.

Sølberg talte om de mange tilbud der i dag er til skolerne og lærerne. Desværre er det ofte vanskeligt at finde ressourcerne til at byggede videre på de gode ideer og kontakter. Det betyder at man ikke opnår mere langsigtede effekter.

Hvis de uformelle læringsmiljøer skal blive en naturlig og varig del af skolens naturfagsundervisning så skal der et tættere samarbejde mellem kommunale og lokale aktører til.

Et samspil mellem de uformelle læringsmiljøer og lærerne kan blive givende og åbne mange nye muligheder, men det kræver overordnet organisation og støtte til lærerne.

Man skal bygge en kultur mellem skolen og de uformelle læringsmiljøer, så besøgende ud af huset bruges aktivt og som integreret del af undervisning.

han delte det i 3 dele

Synliggøre indsats
  • bredere koordination / kontinuitet
  • bredere og mere varig effekt
Det er ikke nok med tilbud. Der skal relationer til før de bliver synlige og benyttes.

Der skal bruges tid og kræfter for at få tingene skudt igang!
Der er barriere som skal overvindes.

forankring
nu køre det nogenlunde. det skal blive skolens opgave frem for lærens opgave.
Man får evt. aktiviteterne ind i årsplanlægning. Et projekt for hele skolen. Man skal gå til det ud fra skolenens forudsætninger.
Hjælp med materialer så de er forberedte inden besøget og nogle til efterbehandling af besøg. '

fornyelse
Det gælder selvfølgelig om ikke at hvile på lauerbærerne.
Der skal skabes nye ideer i fælleskab mellem skole/besøgssted(er) man skal netværke og udveksle erfaringer og ideer.
Tilbagevendende begivenheder som netværkskonference for naturformidlere

netværkskonference for naturfagsformidlere. 2008 del 2


Efter den flotte og ret sjove åbning af festivalen kom den mere alvorlige del. Selve konferencen.
Her mødtes naturformidlere fra hele landet. Der var naturvejledere, museumsfolk, skolelærer, firmarepresentanter og en enkelt bibliotekar (gæt hvem)

I år var programmet både spændende og tæt pakket. Først fik vi tre oplæg omkring lærenes brug af de uformelle læringsmiljøer. Derefter blev vi inddelt i grupper til en dialogshop, hvor vi kunne stille spørgsmål til foredragsholderne. Det var en meget spændende proces.

Det første oplæg var af Trine Hyllested lektor ph.d. holbæl seminarium. Hendes oplæg hed Lærevinkel, når læren tager skolen ud af skolen.

Hun talte om hvad læren bruger besøg på museer og andre uformelle læringsteder til. Hvilken formål har besøgende og hvordan støttes elevernes læring. Det viser sig at mange lærer tilskriver (natur)formidlerne meget stor autoritet og værdi. faktisk så meget at den nærmest kan erstatte den undervisning de selv kan lave.

Det kan blive et problem, for det viser sig at det ikke er besøget i sig selv som betyder noget for læring. Men den måde det bruges.
Bliver det sat i kontekst til resten af undervisningen?
beabejdes det?
Er der et mål med det?

Det viser sig at mange lære bruger "udflugten" som et enkeltstående oplevelse og ikke som del af forløb

Jeg overvejde om ikke det samme gør sig gældende for biblioteksorienteringer?

Hun foreslog at man fra besøgsstederne havde klart defineret, hvad man tilbød på stedet. Hun mente også at man kunne gøre det nemmere for lærende at lave forløb. Man kunne lave opgaver som elever kunne forberede hjemmefra og nogle som kunne løses på stedet. Samt noget materiale til efterbeabejdning.

Under vores spørgrundte fortalte hun at der er gode erfaringer med at vise især mindre børn billeder af besøgssted inden besøget. Det giver trykhed og genkendelse. Det er også en god ide at en fra besøgsstedet tager ud til skolen/børnehaven inden og fortæller lidt. Det var da noget vi kunne overveje?

netværkskonference for naturfagsformidlere. 2008


I forbindelsen med åbningen af naturvidenskabsfestival, var der igen i år en konference for naturformidlere.

Jeg var med til åbningen af festivalen det foregik i Økolariet i vejle. Jeg kan kun anbefale et besøg på stedet.
Hver talte flere politikere om vigtigheden af festivalen og vigtigtheden i at fange og fastholde børnenes interesse for natur og teknik.

Så var der flere forrygende konkurrencer med Puk Elgaard fra DR som konferencier. Først konkurede Lars Christiansen fra håndboldslandsholdet, med en gymnasieelev om hvem der forbrændte mest energi i en romaskine. Man må sige, at Lars kæmpede for sagen. Han roede så hårdt, at hele maskinen flyttede sig.

Så konkurrere Rosborg og Rødkilde gymnasium om hvem der kunne forbrænde mest enerig i forskellige fitnessmaskiner. Energien blev omregnet til åbler, som blev fyldt i høje gennemsigtige rør. Det var en spændende konkurence.

Til sidst skød Lars og to gymnasieelever til måls med håndbolde. Lars nåde at blive lidt nervøs, da han gik i semifinale. Men han reddede æren og sejren i hus.