mandag den 30. november 2009

Workshop om digtial læring i bibliotekerne 2

Efter en fin præsentation af projekt Digital Læring kan Patrik Bay Damsted som er konsulent på 23 video på banen. På 23 Video kan man finde masser af gode råd og tricks på deres videoskole

Han holdt et meget spændende og interssant oplæg som faktisk modsagde projektgruppens en smule. Han mente ikke at den digtale læring behøvede at være tidskrævende og at man kommer rigtigt langt med begejstring for emnet og et budskab man brænder for.

Han fortalte at bibliotekes læring kræver flere ting
  1. at vi bliver fundet
  2. at vi bliver fundet relevante.

Det kræver at vi dels kommer hvor folk er og dels lærer at skære vores budskab så det fænger lynhurtigt.

Han talte om de digtiale indfødte. Det er alle dem under 24 år. Deres forståelse af de digitale medier er medfødt, mens vi andres forståelse er tillært.

Patrick fortalte også at vi er gået fra best praktice til next praktice. Det gælder om at kikke på muligheder og forny sig.

Tingene behøver ikke være perfekte.

Patrick talte om hvordan vores værktøjer påvirker vores verden og den måde vi agere i den. som eksempel brugte han tv.
Da folk fik TV i stuen krævede det et stik. Stikkes placering afgjorde hvor TVet kunne stå. Det betød at sofaen blev placeret på en bestemt måde og nu indrettede folk deres stuer helt anderledes end tidligere.

Patrick talte også om, hvordan de digitale medier kan aktivere det fysiske rum (måske bruge smartkodes?)

Hvordan bliver vi fundet?

  • fisk hvor fiskene er! (monty Phyton på youtube. De er blevet set af milioner og har tjent på det)
  • Man skal bruge social inteligens på de sociale netværk
  • Vi har lige nu den individuelle revolution. På nettet gør vi noget for os selv og for andre samtidig! (Begge dele bliver bedre af det)
  • Man findes via on-line venner. Nogle skal finde os og finde det inerssant nok til at videresende det. Så det skal være muligt at kunne linke og videresende det vi laver.

Skal vi lave en platform de kan besøge eller skal vi deltage i deres fællesskab?

Det er nemmere at få ens budskab ud, hvis man banker på deres fællesskaber og finder folk hvor de er.

  • Deltag i deres fællesskaber (youtube, arto, facebook)
  • brænde for det man formidler og for at lave video

Han brugte Årstiderne som et eksempel på hvordan "dårlige" videoer hitter fordi folkene brænder for budskabet og fortæller historier. Du kan prøve at se nogle af deres videoer her

Det er vigtigt at blive fundet. Derfor skal vi give alle de funktionaliteter man kan på vores digitale idlæg. Give mulighed for at bruge video på ens egen blog og på andre måder dele videoen.

Man skal kunne navigere på tværs. så der skal tags på og man skal ligge snittet på flere måder.
Man skal kunne apponere på indslagene
Det skal være muligt at deltage Twitter/facwebook

Husk vi lever i 140 karakters kultur. Mobilen kan skrive 140 tegn. Nemt og hurtigt.

Husk at den sociale læring ikke skal være autoritær. Brug den sociale kapital.

Ingen kommentarer: