Carsten Jessen talte også specifikt om lærer og elev kulturer, men mange karakteristika vil man også kunne genfinde i den "almindelige" voksen- og ungdomskultur.
De store forskelle i kulturerne giver sammenstød. Men de har også betydning for hvordan, bibliotekerne bør indrette sig , hvis de vil have fat i ungerne.
lærer (Voksenkultur)
- optaget af sekvenser og linearitet i adfærd og opgaver (en ting af gangen)
- teknologi knyttet til enkelte og adskilte opgaver
Elev (ungdomskultur)
- relationsorienteret (forholder sig meget til hinanden)
- flere opgaver og relationer på en gang
- mulit-lineær arbejdsform
- formet af projektarbejdsform kombineret med ny teknologi
- dyrker metasociale aktiviteter netbrugen generere sociale og metasociale aktiviteter
- parallel brug af flere medier i kommunikation, De overvåger kommunikation og kommentere i forholdtil hinanden
- skifter mellem deltagelse og iagttagelse
Man kan se både positivt og negativ på de unges adfærd
Snakkende/ urolige
Diskuterende / respektløse
Multi-sociale/ Kontaktsøgende
Individualister/ egoister
Web 2.0 kører ikke af sig selv. Mange on-line spil har lavet "brugere" der fungere som rollemodeller, som både styre adfærd og sætter tiltag i gang
Ingen kommentarer:
Send en kommentar