tirsdag den 23. september 2008

netværkskonference for naturfagsformidlere. 2008 del 2


Efter den flotte og ret sjove åbning af festivalen kom den mere alvorlige del. Selve konferencen.
Her mødtes naturformidlere fra hele landet. Der var naturvejledere, museumsfolk, skolelærer, firmarepresentanter og en enkelt bibliotekar (gæt hvem)

I år var programmet både spændende og tæt pakket. Først fik vi tre oplæg omkring lærenes brug af de uformelle læringsmiljøer. Derefter blev vi inddelt i grupper til en dialogshop, hvor vi kunne stille spørgsmål til foredragsholderne. Det var en meget spændende proces.

Det første oplæg var af Trine Hyllested lektor ph.d. holbæl seminarium. Hendes oplæg hed Lærevinkel, når læren tager skolen ud af skolen.

Hun talte om hvad læren bruger besøg på museer og andre uformelle læringsteder til. Hvilken formål har besøgende og hvordan støttes elevernes læring. Det viser sig at mange lærer tilskriver (natur)formidlerne meget stor autoritet og værdi. faktisk så meget at den nærmest kan erstatte den undervisning de selv kan lave.

Det kan blive et problem, for det viser sig at det ikke er besøget i sig selv som betyder noget for læring. Men den måde det bruges.
Bliver det sat i kontekst til resten af undervisningen?
beabejdes det?
Er der et mål med det?

Det viser sig at mange lære bruger "udflugten" som et enkeltstående oplevelse og ikke som del af forløb

Jeg overvejde om ikke det samme gør sig gældende for biblioteksorienteringer?

Hun foreslog at man fra besøgsstederne havde klart defineret, hvad man tilbød på stedet. Hun mente også at man kunne gøre det nemmere for lærende at lave forløb. Man kunne lave opgaver som elever kunne forberede hjemmefra og nogle som kunne løses på stedet. Samt noget materiale til efterbeabejdning.

Under vores spørgrundte fortalte hun at der er gode erfaringer med at vise især mindre børn billeder af besøgssted inden besøget. Det giver trykhed og genkendelse. Det er også en god ide at en fra besøgsstedet tager ud til skolen/børnehaven inden og fortæller lidt. Det var da noget vi kunne overveje?

Ingen kommentarer: