tirsdag den 23. september 2008

netværkskonference for naturfagsformidlere. 2008 del 3


Det andet oplæg var af Jan Sølberg adjunk ved DPU: Det hed Skolekultur vinkel de uformelle læringsmiljøers samspil med skolernes naturfaglige kulturer.

Sølberg talte om de mange tilbud der i dag er til skolerne og lærerne. Desværre er det ofte vanskeligt at finde ressourcerne til at byggede videre på de gode ideer og kontakter. Det betyder at man ikke opnår mere langsigtede effekter.

Hvis de uformelle læringsmiljøer skal blive en naturlig og varig del af skolens naturfagsundervisning så skal der et tættere samarbejde mellem kommunale og lokale aktører til.

Et samspil mellem de uformelle læringsmiljøer og lærerne kan blive givende og åbne mange nye muligheder, men det kræver overordnet organisation og støtte til lærerne.

Man skal bygge en kultur mellem skolen og de uformelle læringsmiljøer, så besøgende ud af huset bruges aktivt og som integreret del af undervisning.

han delte det i 3 dele

Synliggøre indsats
  • bredere koordination / kontinuitet
  • bredere og mere varig effekt
Det er ikke nok med tilbud. Der skal relationer til før de bliver synlige og benyttes.

Der skal bruges tid og kræfter for at få tingene skudt igang!
Der er barriere som skal overvindes.

forankring
nu køre det nogenlunde. det skal blive skolens opgave frem for lærens opgave.
Man får evt. aktiviteterne ind i årsplanlægning. Et projekt for hele skolen. Man skal gå til det ud fra skolenens forudsætninger.
Hjælp med materialer så de er forberedte inden besøget og nogle til efterbehandling af besøg. '

fornyelse
Det gælder selvfølgelig om ikke at hvile på lauerbærerne.
Der skal skabes nye ideer i fælleskab mellem skole/besøgssted(er) man skal netværke og udveksle erfaringer og ideer.
Tilbagevendende begivenheder som netværkskonference for naturformidlere

Ingen kommentarer: