mandag den 18. maj 2009

kontaktmøde på statsbiblioteket 2009 2

Efter det første indlæg fra biblioteksverdenen kom Liselotte Lyngsø som er partner i Future Navigator på banen og det var bestemt ikke kedelig.

Lyt højere og tænk selv!
Hun lagde ud med at fortælle, at der så småt er ved at komme et skift i synes på medarbejderen. Hvor man før ville have SÅ MEGET SOM MULIG ud af folk. Så vil man i dag have DET BEDSTE ud af folk.

  • Forandring kræver at man af og til stopper op. Der skal gives plads. dvs. at noget skal ud! Man skal kikke på hvad der er værdifuldt og hvad man vil satse på.
  • Skal brugerne spørges? Man kan ikke spørger brugere om ting der endnu ikke findes. De ved ikke, at de savner det. Man opfandt dåsemad i starten af 1800 tallet og først 49 år senere kom dåseåbneren. Ingen havde savnet den!
  • Fra forundring til forandring.
    Der kræves et nyt perspektiv på ting man allerede ved. Det skal passe ind i virkeligheden og skal give mening her og nu. Disse ting skal være opfyldt for at skabe nyt.
  • Man skal ikke se så meget på, HVAD man laver. Men i stedet fokusere på HVORDAN man laver det.
  • Man skal ikke hænge fast i plejer
  • lytte til andre- Hold op med at tale/ down loade. Lyt efter mening og helhed.
  • Tillid og nærværd i mødet med brugerne.
Kunder ved ikke hvad de ikke ved de ikke kan undvære!
Så eksperimenter og lav nye perspektiver.
Vær stolt af at sige "Det ved jeg ikke - Men jeg skal prøve at finde ud af det"
Når nye ansættes, så ansætter man ikke bare personen, men også denne persons netværk!

Vigtige ting på Biblioteket
  • Fra Ritual til lost in transition: Vi siger 1 men gør noget andet. Alle elsker biblioteket, men hvordan får vi dem ind. Skal vi ud og fange kunder?
  • Fra brug og smid væk til genbrug. pga krise bliver det in med genbrug. Det er i høj kurs. Biblioteket som genbrug?
  • Fra lokalt til globalt. Vi skal have rolle i at få folk sendt ud.
  • Fra kontorer til living spaces. Hvor folk har lyst til at slå sig ned. Being spaces- Hyggelige og indbydende rum. Her skabes netværk.
  • Fra kunde til medskaber. I er en del af løsningen. Der bliver båret over emd fejl. Give brugeren opgaver??
Hvilken værdi og mening skal der til for brugeren?
Vi taler meget om teknologi. Men hvad er meingen?
Farligt at låse sig fast på teknologi og services. Vi skal kabe mening for brugeren.
Når vi prøver noget nyt skal vi være villige til at være inkompetante og dårlige i en periode inden vi bliver gode. Der sker intet hvis ingen gør noget.

Det var en spændene og tankevækkende indlæg.

Fortsættes!

Ingen kommentarer: