fredag den 23. november 2007

Hvad kan bibliotekerne lære af en bank. Temadag del 4

Art Direktor Naja Knorr fra Jyske Bank fortalte om deres nyindrening og tankerne bag.

Deres motto var: I stedet for at lave det samme som andre bare bedre. Så prøv noget helt nyt.

Indret anderledes og præsenter vare anderledes.

De har valgt at have forskellige ting i forskellige områder eller zoner som de kalder det. Der er 4 zoner

Zone 1 er Velkomstzonen
Det er gaden og lige indenfor døren. Her skal opmærksomheden fanges. Man inviterer folk ind og synliggøre produktet.
Der er variation ud mod gaden. Folk kan se cafemiljø og liv

Zone 2 er Markedspladsen
Det er en tema-ø med skiftende kampanger.
Der er pengebar og spørgsbar: man signalere åbenhed og fremmer spørgelyst. Bankansatte er situationsbestem opsøgende dvs. der er også ok bare at ose.
Der er cafe med GOD kaffe og magasiner. Man hygger og bliver lidt
Prøvebar: Man rører ved produkter og afprøver dem på skærme
Biblioteksmiljø: produkter på reaoler, har kan man fordybe sig i produkterne

Zone 3 er Rådgivningsområde
Det er lidt mere traditionelt

Zone 4 er Mødelokaler
Man har indrette med forskellige uhøjtidlige temaer. Det giver en ny oplevelse og en anderledes samtale.

På tværs af det hele
Fortæller historien om banken. Humor og uhøjtidlighed
Der er citater på væggene og lidt spræl får folk indenfor.
Fisk i gulvet er stor succes

Når man nyindretter, så få nogen udefra til at kikke på det. De kan dreje lidt på skruen.
Kooriner mellem faggrupper
Mange møder så man ved hvad hinanden foretager sig

Vigtig lektion undervejs: Skærme skal have en funktion!!!

Ingen kommentarer: