fredag den 9. november 2007

Skriv på nettet (Kursus)

Hej Alle
Jeg deltog onsdag i biblioteksskolens kursus "skriv på nettet". Desværre var det ikke helt hvad jeg havde forventet. Men jeg fik dog nogle godbidder, som jeg vil dele med jer.

Man har undersøgt, hvordan folk læser hjemmesider og kommet frem til følgende ting.

1 Tekst før billeder. Tekst er bedre til at fange opmærksomheden end billder

2 Brugeren kikker altid først i øverste venstre side af siden. Her er det vigtigt med en god overskrift som fanger.

3 Brugeren kikker i sidens midterfeldt: Her skal alt vigtig information placeres.
Det vigtigste i toppen af siden. Relaterede links skal også placeres her. Hvis man putter dem i højre side, overses de ofte.

4 Læseren læser kun de første par ord i en overskrift. Vigtigste ord først. Vigtige ord er: emneord og budskaber

5 Nogle ord springer i øjene: Et effektivt ord er gratis

6 Resume læses af 95 %. En kort men ikke overfladisk tekst vil blive læst. Har man læst resumet, læses resten af teksten ofte ikke.

7 Korte afsnit får brugeren til at læse. Max to linier pr afsnit og linjeafstand mellem afsnit. Så læses teksten af dobbelt så mange.

8 Tekst-annoncerfanger bedre end grafiske. Faktabokse er mere effektive i ren tekst. Flach er bedst til ting, som er svære at beskrive med tekst.

9 Store billeder trækker bedre end små. Læser kikker på tekst først. Men når de ser på billeder, trækker de store mest

2 kommentarer:

Henrik Hansen sagde ...

Hej Lone
Det er rigtig godt det du har lagt ud på bloggen om at skrive til nettet.

Lone sagde ...

Tak Henrik.
Jeg håber Det følgende bliver lige så godt.